We, Ellen (24) and Inez (22), have decided that this summer we'll spend our time usefully! This is why we'll leave on 5 July to spend 2 months working on an AIESEC project in Taipei Taiwan. To keep you updated we'll post regular pictures and messages on this page. Follow our adventure here on our blog!

Tickets geboekt en klaar om naar Taiwan te vliegen!

Tickets geboekt en klaar om naar Taiwan te vliegen!

Blogarchief

De verbazende verbazingsshow!

Gisteren zijn we met Way gaan zwemmen in een publiek openluchtzwembad in de buurt van Shi Lin night market. We waren heel benieuwd of het hetzelfde zou zijn zoals bij ons in België of was het heel anders. Dus met Kapermolen in onze gedachten vertrokken we naar het MRT station van Shi Lin. Daar kwamen we gelijk aan met Way. Eerst gingen we naar de night market om snel iets te eten. 500 meter verder kwamen we aan bij het zwembad.
 
We gingen het zwembad binnen en tot onze verbazing was het heel rustig. De verklaring hiervan was dat de meeste Taiwanezen de voorkeur geven aan een lichtere huidskleur en dus niet de zon gaan opzoeken in een openluchtzwembad. Onze tweede verbazing  kwam toen we hoorden dat we een badmuts moesten aandoen. Volledig onvoorbereid want we hadden er natuurlijk geen bij. Daarna hebben we een zwarte badmuts gekocht, achteraf hoorde we het leuke nieuws dat we een goede kleur gekozen hadden, want zwart wordt gedragen door de beste zwemmers van het zwembad. Onze derde verbazing kwam toen Way ons vertelde dat je normaal ook een zwembril moest dragen. Dit was echter een culturele gewoonte en niet echt een officiële verplichting. We hebben dus besloten dat we ook zonder zwembril in het water konden gaan. Dit was een eerste verbazing voor Way.
 
Eens omgekleed kwam de volgende verbazing. Wij waren in een mooi badpak/bikini, terwijl Way in een sportieve speedo tevoorschijn kwam. Toen we eenmaal buiten kwamen waren we veruit de enige vrouwen aanwezig, buiten enkele moeders. Wij doken als ware enthousiastelingen in het water maar toen we aan de andere kant van het zwembad kwamen stond Way nog aan de rand van het zwembad. Tot onze verbazing heeft ze eerst 10 minuten staan opwarmen alvorens in het water te komen, weliswaar via het trapje. Vergeet niet, het was 35 graden buiten en het water was ook zeker 30 graden, opwarming leek ons wel wat overbodig.
 
Na wat geplons en zoals echte zwarte badmutszwemmers, zwommen we iedereen voorbij en besloten we om wat te gaan zonnen. Echter, tot onze verbazing was er geen ligbedje en zelfs geen stoel om op te zitten. Inez ging dus als eerste en verbranden haar voeten omdat de vloer naast het zwembad zo heet was dat je er zeker een ei op kon bakken. Om te zonnen moet je dus een handdoek op de gloeiende vloer leggen en dan kan je daar op gaan zitten.
 
Na enkele uren bakken en verfrissen zijn we naar Shi Lin night market food court gegaan. Dank je wel Way voor deze leuke verrassing wanneer we aankwamen bij een standje waar je shaved ice kon eten. We namen met chocolade en banaan, een soort banana split, en eentje met mango, kiwi en aardbeien met gecondenseerde melk. Het was overheerlijk, veel te veel en zeker voor herhaling vatbaar! Dit was een zeer leuke afsluiter van een hele fijne namiddag.
 
 

The Surprising Surprise-Show

 
Yesterday Way took us swimming in a public outdoor swimming pool in the neigborhood of ShiLin Night Market. We were very curious about seeing if it wouldbe the same as going swimming in Belgium or that it would be completely different. So with Kapermolen (a swimming pool near our home in Belgium) in the back of our minds, we headed out to the MRT station close to ShiLin. We arrived together with Way and went out to look for some lunch. After a short walk we arrived at the pool.
 
We entered the facility and to our great surprise it was very calm inside. The reason for this seemed to be that Taiwanse people prefer to stay out of the sun because of health and beauty reasons. This is why they don't go out looking for a public swimming pool on a hot afternoon. Our second surprise was when we found it we were expected to wear a swimming cap. We were totally unprepared for this and never thought to bring one. We each bought a black swimming cap and were ready to go. Later we found out this funny detail that we picked out a great color because a black swimming cap is the color for the best swimmers in the pool. Our third surprise hit us when Way told us we also were expected to put on swimming goggles. Luckily this seemed to be more of a cultural habit than a real obligation so we decided to skip the goggles and go into the water without them. Funny enough, this was the first surprise for Way...

Once we put on our bathing suits, the next surprise was waiting for us. While we were dressed in these fashionable bathing costumes, Way showed up in a sportive speedo and once we finally went outside we noticed we were one of the only woman in the pool except for some mothers with child. So as we over-enthousiasts tend to do, we jumped into to the water and swam the 50meters to the other side. Our fifth surprise was that Way was still standing on the edge of the pool stretching before going in, calmly using the step to enter. You have to realise, it was 35 degrees outside and and the water wasn't that much colder, about 30 degrees so warming up seemed a little unnecessary.

After plunging around in the water like real black swimming cap swimmers, passing by everyone in the pool. We went into the sun to catch some sun but to our surprise (the 6th one) there were no sunbeds or chairs to sit in. So Inez went out first to find a good spot, burning her feet a long the way because the floor was hot enough to bake an egg. To sun you have to put a towel on the ground on the burning hot sun so you then can sit on it.
 
After a few hours of baking in the sun and refreshing ourselves we went out to ShiLin Night Market Food Court. Thank you so much Way for this great surprise (again) because she took us to this great stand where you can eat shaved ice. We took two big bowls, one with chocolat and banana and one with mango, kiwi and strawberries with condensed milk. It was delicious, way too much but very delicious indeed. This was a very good ending of a wonderful afternoon.

We painted Taiwan red (and blue, orange, purple,... =D)

Hoi!

Gisteren kregen we onze eerste werkopdracht "walls painted on the green". We wisten dus helemaal niet wat ons te wachten stond. Dus met goede moed en veel goesting gingen we met de metro naar Wenzhou. Daar stond een lief meisje op ons te wachten met de naam "Way" (Chinees meisje op de foto). Na een paar minuutjes kwam ook "Asuka" aan. Asuka (iets oudere gast met witte T-shirt) is het hoofd van de organisatie die zich bezig houdt met gemeenschapsontwikkeling. Ons project dient om deze organisatie te ondersteunen. 

Misschien wat meer informatie over ons project. We zullen meerdere events van deze organisatie bijwonen om kennis te maken met de lokale gemeenschap Wenzhou. Tijdens onze deelname aan deze projecten zullen we ook proberen om de gemeenschap te verfraaien en het gemeenschapsgevoel te vergroten. Naast deze activiteiten is ons ook een vertaler en gids ter beschikking gesteld zodat we de lokale gemeenschap vragen kunnen stellen en hoe het is om in Wenzhou te wonen. Het is de bedoeling dat  we op basis van deze informatie promotie- en communicatiemateriaal ontwikkelen zoals het schrijven van onze blog, het maken van een toeristenkaart, een informatiebrochure voor buitenlandse studenten, enz.. Het is immers zo dat dicht bij Wenzhou een grote universiteit aanwezig is waar veel buitenlandse studenten naartoe komen. Het gebeurt daarom al eens dat cultuurverschillen en/of problemen ontstaan tussen de lokalen en de studenten omdat zij niet weten hoe het is om hier te wonen. Onze informatie moet dit verbeteren zodat de studenten een realistische kijk hebben op deze gemeenschap en beter met ze kunnen samenleven. Op het einde van ons project zullen we dan ook een evenement organiseren waarbij we onze cultuur gaan delen met de lokale bevolking over 'omgaan met buitenlandse studenten'.


Dus wat was nu eigenlijk onze "Walls painted on the green"-opdracht? We kwamen aan bij een klein verwilderd tuintje, wat omgetoverd ging worden tot een kruidentuin met een gedeelte waar kinderen zullen kunnen spelen. Om het wat op de frissen werd ons gevraagd om de gedeelten met baksteen op te vrolijken. Op de foto's hier onder kan je zien wat we er van gemaakt hebben.




We painted Taiwan Red  (and blue, orange, purple,... =D ) 


Yesterday we received our first assignment described as "walls painted on the green". Because of this we didn't actually know what would be expected of us but took the MRT to Wenzhou all enthousiastic and hoping for the best. Waiting for us was this cute girl (chinese girl in the picture) called "Way". After a few minutes Asuka also arrived (older guy with white T-shirt). He is the head of the community development department of Wenzhou. Our project is designed to support his organization and so help with the further development of the community.

Maybe you could do with a little more information about our project. Well... We will attend several events of this above mentioned organization so we can learn more about the local community of Wenzhou. During our participation we'll also try to beautify the environment and to increase the community feeling amongst the locals. Besides these activities we've also been assigned a guide/translator who will accompany us in discovering the neighborhood. This will allow us to askthe locals some questions so we can really understand how it feels to live in Wenzhou. Goal of the project is to use this information to develop some promotional and communication materials. This means writing our blog, making a touristmap, making an info-brochure, ... that can be used to educate foreign students on the local culture.
 
Reason is that close to the Wenzhou area, there's a big university that hosts more than a couple of foreign students every year. This can (and has in the past) led to some small culture clashes because students don't really have a good understanding of the neighborhood and the local culture. Our information can improve this. By reading our materials, foreign students can better understand the locals and adapt their behaviour more acurately. At the end of our project we'll also organize an event where we'll introduce our own culture (and foreign and western culture in general) to the citizens of Wenzhou. This will also help them to better understand us. We hope to facilitate cultural exchange between us and them.

So... What happened with "painting the walls on the green"? We arrived at this neglected lot of land. It was our job to transform it into this better looking area where kids could play. Later they will also plant a herb garden and install a permaculture at the small piece of land. We had the cool task to paint the brick walls into a bunch of bright colors and to add our own flair to it as you can see on all the pictures!
Dag iedereen

vandaag zijn we naar shang kai shek memorial geweest. We hebben eerst de prachtige gebouwen bewonderd, waar we ook een hele groep jongeren zagen hiphoppen. Erna zijn we naar een prachtig park geweest. Daar hadden ze grote koi's, schilpadden, en nog veel meer. Daarna zijn we nog wat verder gewandeld om iets klein te eten. Na het eten gingen we naar Taipei City mall, een markt met kleren en juwelen onder de grond. Ik heb wat foto's zodat jullie mee kunnen genieten!

Hey everybody

today we went to shang kai shek memorial. We saw some amazing buildings and we also saw a group of men dancing hiphop. After that we went to a beautiful park. There they had koi's, turtles and loads more. Afterwards we had something small to eat. After lunch we went to Taipei City mall, it is a market with clothes and juwelery under the ground. I have some pictures for you, so you can enjoy it too!












De (bijna) perfecte reis.

Wanneer we er nu op terugkijken denken we "Dat viel eigenlijk best mee" maar de eerlijkheid gebiedt ons te vertellen dat we onderweg meermaals gehoopt hebben dat we er al waren.

Alles begon op 5 Juli. Na de laatste spulletjes in de valies te hebben gepropt, gingen we nog eventjes afscheid nemen van onze oma en opa. Na de nodige kusjes, knuffels en traantjes begaven we ons naar Zaventem om daar ruim op tijd in te checken. Na een uitgebreid afscheid van onze ouders en Ellen haar vriend Frederic, was het eindelijk zo ver en trokken we samen de weide wereld (lees: de vertrekhal van de luchthaven) in. Na wat wachten en enkele boekjes te hebben gekocht met het geld van Oma en haar kaartspelende broer en zussen was het eindelijk zo ver, om 20u konden we de lucht in!
 
Na amper 45 minuten waren we al weer geland en was het tijd om over te stappen in Schiphol, Amsterdam. Onze vlucht had een 45 minuten vertraging wat ons ruim de tijd gaf om iets te eten. We bestelden beiden een hamburger menu en kregen iets anders mee in de plaats. Na een nutteloze poging om de fout uit te leggen besloten we onze maaltijd maar op te eten voor die nog kouder werd. Rond 21u30 was het dan zo ver. We mochten weer de douane passeren op weg naar onze volgende vlucht.
 
Onze vlucht met KLM naar Shanghai was best wel aangenaam. Onze zitjes waren niet echt ruim maar voldoende en iedereen beschikte over een eigen Multi-media scherm in de stoel voor hem. 2 films afgewisseld met eten, drinken en slapen zorgde dat de tijd toch een beetje vooruit ging. Zo'n dikke 10 uur vliegen eist wel zijn tol. Je benen worden stijf, je voeten zwellen op en je ziet geen andere oplossing dan zo veel mogelijk te slapen om je ongemak tegen te gaan. Maar na lang wachten ben je er eindelijk.

We geraakten zonder problemen door de immigratie en pikten onze valiezen op. Goed dat het cabinepersoneel ons had gewaarschuwd dat we onze bagage moesten oppikken in Shanghai en niet rechtstreeks in Taipei want als we naar de Juffrouw achter de balie in Zaventem hadden geluisterd lagen onze koffers daar nu nog. In Shanghai gingen we direct naar ons hotel op de luchthaven. Toen we wilden betalen ervaarden we echter de schrik van ons leven. Onze VISA-kaart werkte niet. Gelukkig mochten we met euro's betalen en konden we rechtstreeks naar onze kamer om er een dutje te doen. Om 20u plaatselijke tijd gingen we op verkenning in de luchthaven waar we merkten dat we wel geld konden afhalen (blij blij blij) en zijn we onze eerste Chinese maaltijd gaan eten. Het beviel ons enorm en de toon was gezet.
 
Na een goede nachtrust en een douche waren we klaar voor het volgend deel van onze reis. We checkten alles in en belanden op een ruim en rustig vliegtuigje naar Taiwan. Na amper 1u45 raakten we al de Taiwanese bodem. Eindelijk! Na weer de hele immigratie procedure te doorlopen was het eindelijk zo ver en zouden we onze eerste AIESECer ontmoeten. Een vriendelijk maar verlegen meisje stond te wachten met een bordje en zou ons naar onze verblijfplaats brengen.
 
Iridium (de bijnaam van het meisje) nam ons mee om een SIM-kaart met Taiwanese nummer en mobiel internet aan te schaffen. Jullie kunnen ons daarom best vanaf nu bereiken op facebook, What'sApp of laat een berichtje na hier op onze blog!

Na een busrit van een uur, 20 minuten in het metrosysteem en enkele meters te voet sleepten we onze valiezen naar het 2de verdiep. Eindelijk waren we aangekomen in ons appartementje. We hebben onze eigen slaapkamer met dubbel bed en een aansluitende badkamer voor ons tweetjes. er ontbreekt ons niet aan comfort. Nu is het al 8 Juli, 's middags. Goed slapen heeft ons deugd gedaan en we zijn klaar om erin te vliegen.

The (Almost) Perfect Trip.

When we look back on it now, we think "That wasn't too bad." but honesty commands us to tell you that there were several times a long the way when we were praying for our trip to be over.
 
Everything began on the 5th of July. After stuffing the last bits and pieces into our suitcases, we went to our grandparents to say our goodbyes. After hugs, kisses and some tears, we headed for the airport to check-in with plenty of time to spend. When we'd said our goodbyes to our Mom and Dad and to Frederic (Ellen's boyfriend) it was time to head out into the big bad world (a.k.a. the departure hall of the airport). After some waiting and reading some magazines we'd bought from the money our grandma and her brother and sisters gave to us. At 8 P.M. it was time for us to take flight.
 
After only 45 minutes we set foot on Dutch soil to transfer in Schiphol, Amsterdam. Our flight had a 45minute delay which gave of plenty of time to eat something. We both ordered a hamburger menu and got something else instead. After trying but failing to explain what went wrong we decided to eat it anyway before it got any colder. At 9.30 P.M. it was finally time for us to leave. We again passed customs and boarded the plane for the next part of our trip.
 
Our flight with KLM to Shanghai was kind of pleasant. Our seats weren't actually spacious but they were okay and everyone had their own Multi-media screen in the seat in front of them. 2 movies altered with some meals, drinks and lots of sleep made time pass by that much faster but flying for over 10 hours takes its toll. Our legs were cramped, our feet were swollen and you see no other solution but to sleep how uncomfortable your position may be. After a long wait, you're finally there!
 
We passed immigration without any problems and picked up our suitcases. Thank God for the cabine crew that warned us that we needed to pick up our bagage in Shanghai and not in Taipei like the lady in Zaventem had told us because else we would be without any clothes right now. In Shanghai we went straight to our airport hotel. When we wanted to pay we got scared ot of our wits because our VISA-card didn't work. Luckily we we had enough euro's left to pay for it and we went straight to our room to catch some zzzzzzz's. After a long afternoon nap we went into the airport and found out that we could redraw money with our VISA-card (happy happy happy) and with that we bought our first Chinese meal. It was very tasty and boded well for the rest of our summer exchange!

A good night's rest and a shower made we were ready for the next part of our journey. We checked-in again and ended up in a spacious and calm plane to Taiwan. After barely 1u45 we touched ground in Taiwan! Finally! Again, we went through customs and immigration without any problems and then at last, we met our first AIESECer! A friendly but very shy girl was wating for us with a sign and whe would bring us to our residence.
Iridium (the girl's English name) took us to a booth at the airport to buy a SIM-card with a Taiwanse number and mobile internet. So if you want to reach us it's best to talk to us on facebook, What'sApp or leave a message here on our blog!
 
After a bus ride of about 1 hour, 20 minutes on the metro-system and dragging our suitcases a long for several metres, we hiked our suitcases up to the 2nd floor of our apartment building. We have our own bedroom with a dubbel bed and an adjoining bathroom. We have all the comfort we need. Now it's already noon on the 8 July and after a well deserved night of sleep, we're ready to kick some ass!!!
Dag iedereen

wij zijn nog het laatste aan het shoppen om mee te nemen naar Taiwan. Deze zoektocht bracht ons al naar Hasselt, Gent, Luik en Maastricht maar we hebben ongeveer alles! Nog 11 dagen te gaan!

Taiwan, cyou soon!

Hallo everybody

we are shopping the last things to take with us to Taiwan. This journey brought us to Hasselt, Gent, Luik and Maastricht but now, we have about everything. Another 11 days to go!

Taiwan see you soon!

Gezond verklaard!


Om deel te nemen aan het project was het belangrijk om een algemene check-up te ondergaan. Met het formulier dat je hier rechts ziet in de hand, gingen we naar de huisarts. Na een kort onderzoekje werd er ook nog bloed afgenomen.
 
Met veel blijheid deel ik u mee dat wij ons in goede gezondheid bevinden en zonder probleem mogen deelnemen aan het project... Gelukkig maar, anders was onze reis al voorbij geweest zonder een voet op het vliegtuig te hebben gezet.
 
Om onszelf te beschermen tegen enkele van de lokale kook- en eetgewoontes hebben we er voor geopteerd ons te laten inenten tegen buiktyfus. Na een nauwelijks voelbare spuit zijn onze ingewanden er volledig klaar voor! Laat dat lekkere Taiwanese eten maar komen!
 

Pronounced healthy!

To take part in the project it was also important to undergo a full health check-up. With the form you see here we headed to our G.P. who submitted us to a short examination. To complete the whole thing she als took a blood sample.

We're happy to tell you we are in good health and can take part in the project without any hiccups. Thank Goodness because else this whole adventure would have been over before we'd even have set foot on the plane.
 
To protect ourselves against some of the local coocking and eating habits, we decided to also get shots for Typhoid fever. After receiving an almost imperceptable injection our intestines are ready for any challenge! Bring on that delicious Taiwanese food!

Wat zullen we doen?

Recent dienden we ons subsidie-dossier in bij de jeugddienst van de Stad Hasselt (zie vorig artikel). Hierbij werd ons o.a. gevraagd een omschrijving te geven van het project waaraan we zouden deelnemen deze zomer. Het leek ons interessant om deze informatie te delen en jullie concreter op de hoogte te brengen van onze plannen. So here we go:

 
"Deze deelname aan een buitenlands project is in het kader van het AIESEC Exchange Program.  AIESEC is de grootste internationale vereniging voor en door jongeren. Ze werd in 1948 opgericht en heeft als doel jongeren de kans te geven zich te ontwikkelen tot de leiders van de toekomst. Door de jongeren ervaringen aan te bieden, hoopt AIESEC dat ze hun volle potentieel kunnen bereiken en een positieve impact hebben op de wereld rond hun. Ervaring opdoen via AIESEC kan door deelname aan verschillende programma’s:
 
1. Team member program (ondersteunen van de activiteiten/projecten en werking van AIESEC).
2. Team leader program (leiden v/e team voor de activiteiten/projecten en werking van AIESEC).*
3. Global Internship Program (professionele buitenlandse stage).
4. Global Community Development Program (non-profit buitenlandse stage).  
 
Deze zomer zullen wij deelnemen aan een Global Community Development Project. Meer info over AIESEC vind je op www.aiesec.org of www.aiesec.be
 
Het project vindt plaats in Taipei, Taiwan, hoofdstad van the Republic of China. Taipei is een zeer indrukwekkende stad met meer dan 2,5 miljoen inwoners die samen wonen op een vrij kleine oppervlakte. Hierdoor is er een overvloed aan high-rises, flatgebouwen en grote winkelketens en de invloed van het commerciële Westen is duidelijk voelbaar. In de buurt van de National Taiwan University (waar onze hosting/ontvangende AIESEC-afdeling is gelokaliseerd), is er een lokale gemeenschap Da’an genaamd. Hier vindt men veel huisjes (iedereen woont normaal in een flatgebouw), restaurantjes en onafhankelijke winkels. Dit gemeenschapsgevoel en hun onafhankelijkheid, willen ze niet verliezen.
 
Dit project, Discovery: Change From The Local, is er op gericht de lokale cultuur in Da’an te promoten. Het is de bedoeling dat we de lokale omgeving en gemeenschap beter leren kennen en op basis daarvan:
 
1. Een toeristenkaart uittekenen voor zowel Taiwanese als buitenlandse toeristen.
2. De regio promoten via sociale media of andere promotie campagnes.
3. Lokale evenementen organiseren om de gemeenschap samen te brengen.
4. Lokale evenementen organiseren om de economie/handelaars in de kijker te zetten.
5. Andere activiteiten die nodig zijn om het project te doen slagen. 
 
Hopelijk leidt dit er allemaal toe dat het unieke karakter van Da’an wordt behouden en niet verdrinkt in de grote stad. Tot slot is er ook gevraagd om effectief aan culturele uitwisseling te doen. Zo verwacht men van de deelnemers dat ze hun land en stad/gemeente vertegenwoordigen en zelf meer leren over de Taiwanese gebruiken en cultuur. Dit wordt gefaciliteerd door ons verblijf bij gastgezinnen en de uitnodiging om ook andere projecten van AIESEC NTU te bezoeken. We zien er alvast naar uit om onze kennis te delen en om België en Hasselt te vertegenwoordigen in Taiwan."
 
* Ellen is 2 jaar team leader geweest en het voorbije jaar was ze Local Committee President van AIESEC Gent.